Laserbehandeling

Lasertherapie heeft een sterk ontstekingsremmende werking. Voor de werking op cellulair niveau: http://www.dexmedica.com/s/low-level-laser-therapie

Low level laser behandeling is veilig voor de ogen van patiënt en behandelaar. Het vermindert ontstekingsreacties en zwelling. Het is pijnloos en heeft tijdens de behandeling vaak al direct een pijnstillend effect.

De behandeling is bijzonder effectief bij:

• lymfoedeem
  • beschadigd bindweefsel
  • verstuikte gewrichten
  • peesblessures/tendinitis
  • slijmbeursontstekingen
  • sportblessures
  • spierpijn
  • artrose: door de ontsteking, die vaak gepaard gaat met artrose, te verminderen, vermindert ook de pijn en verbetert de beweeglijkheid van het gewricht. Aan de artrose zelf verandert niets.

Gemiddeld zullen er ongeveer 8-10 behandelingen nodig zijn voor een goed resultaat. Patiënten hebben soms jaren nog baat daarna. In sommige landen waar de laserbehandeling goed van de grond is gekomen, zoals de Scandinavische landen, worden spier- en gewrichtsaandoeningen in lichte, midden en middelzware stadia van de aandoening hiermee vaak behandeld in combinatie met ontstekingsremmers in lage dosering. Lasertherapie wordt hier gezien als een van de meest effectieve, laagdrempelige methode waarbij geen pijn of andere neven effecten optreden. De tijd van de behandeling is afhankelijk van de grootte van het gebied dat behandeld wordt.

Een Scandinavisch onderzoek heeft de ontstekingsremmende effect aangetoond. Voor meer info:
Physiother Res Int. 2015 Jun;20(2):108-25. doi: 10.1002/pri.1606. Epub 2014 Dec 2.